Opera Know-how

Opera narodowa, czyli nowoczesna.

Program drugiej edycji Festiwalu Opera Know-how

Demokratyczna, egalitarna, niezależna i krytyczna – taka zdaniem organizatorów poznańskiego Festiwalu Opera Know-how powinna być opera. W programie znalazły się m.in. bezpłatne spektakle operowe, koncerty, projekcje filmowe, warsztaty dla dzieci i spotkania z twórcami. Podczas festiwalu (25-30 sierpnia) na placu Wolności powstanie miasteczko operowe – miejsce koncertów, warsztatów i relaksu.
Druga edycja Festiwalu Opera Know-how nawiązuje do obchodzonego w tym roku 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Program został zbudowany wokół postaci Wojciecha Bogusławskiego i Stanisława Moniuszki – ojców-założycieli polskiej opery narodowej. – Będziemy na wiele sposobów pokazywać, że Moniuszko i Bogusławski mogą być nowocześni i potrzebni społeczności – mówi dyrektor artystyczna Zuzanna Głowacka.
Głównym wydarzeniem festiwalu będzie premiera opery Domenica Cimarosy Antreprener w kłopotach. To jedno z najbardziej zagadkowych dzieł w historii polskiego teatru – przyniosło Bogusławskiemu-libreciście niezwykłą popularność, by potem popaść w niemal całkowite ponad 200-letnie zapomnienie. Twórcy poznańskiej realizacji – reżyser Zuzanna Głowacka i dramaturg Daniel Stachuła, (re)konstruują zaginione libretto na podstawie zachowanych recenzji, listów i wspomnień z tamtego okresu. Ich poszukiwania nie mają jednak antykwarycznego charakteru – twórcy wpisują komiczną operę Bogusławskiego i Cimarosy we współczesny kontekst kultury teatralno muzycznej w Polsce. Kierownictwo muzyczne nad Antreprenerem objął Maksymilian Święch, który zadyryguje orkiestrą złożoną wyłącznie z instrumentów historycznych. Premiera Antreprenera 29 sierpnia o godzinie 20.00 w teatrze Polskim (Duża Scena). Bezpłatne wejściówki można odbierać od 17 sierpnia w Centrum Informacji Miejskiej w Poznaniu.
Podczas festiwalu premierę będzie miało także pierwsze w Polsce performatywne czytanie libretta. Reżyserka Herminii i Amazonek. Aleksandra Skorupa demitologizuje postać Ojca Polskiego Teatru i stawia pytanie o znaczenie artystów-ikon we współczesnym świecie. Opowiedziana z perspektywy kobiecej historia łączy słowo, rytm i taniec. Libretto Herminii, czyli Amazonek Wojciecha Bogusławskiego zobaczymy na scenie Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek 29 sierpnia o godzinie 19.00.
Cykl koncertów Śpiewniki domowe to powrót do idei domowego, intymnego muzykowania Stanisława Moniuszki. Scenerią czterech reżyserowanych koncertów będą różne budynki przy ulicy Święty Marcin (28 sierpnia, godz. 17:30), m.in. Hotel Lech i opuszczony lokal, w którym jeszcze niedawno mieścił się bar mleczny „Pod Kuchcikiem”.

Na przystanku PST Aleje Solidarności powstanie mural nawiązujący do rocznicy 250-lecia teatru publicznego i opery narodowej. Zwycięski projekt autorstwa Krzysztofa Mętela nawiązuje do Halki Stanisława Moniuszki. Będzie to druga wspólna inicjatywa zrealizowana przez festiwal we współpracy z MPK i Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu. W 2014 roku na PST Szymanowskiego powstał mural nawiązujący do twórczości Karola Szymanowskiego.

Moniuszko na dużym ekranie

Muzyka Moniuszki pojawi się także na wielkim ekranie. Podczas wieczoru inaugurującego festiwal w Nowym Kinie Pałacowym (27 sierpnia, godz. 19.00) Bajkę Andrzeja Munka, rzadko pokazywany krótkometrażowy film dokumentalny z 1952 roku o koncercie Orkiestry Filharmonii Warszawskiej w Klubie Fabrycznym fabryki URSUS. Widzowie zobaczą także efekty warsztatów animacji poklatkowej dla dzieci, które odbędą się 22, 23 i 24 sierpnia w Concordia Design. Poprowadzi je Justyna Radziej związana z legendarnym łódzkim studiem SeMaFor. Uczestnicy stworzą krótkie animacje do pieśni Moniuszki Niedźwiadek.

Dzieciom i Moniuszce poświęcony będzie także film dokumentalny o warsztatach dramaturgiczno-choreograficznych Pluski / Blaski, które w lipcu Festiwal Opera Know how zrealizował wraz z dziećmi z Domu Dziecka w Pleszewie. Impresyjny dokument pokaże spotkanie wyobrażeń na temat muzyki klasycznej z jej rzeczywistym doświadczeniem.

Kinowy program festiwalu wieńczy Overture to Glory Maxa Nossecka (29 sierpnia, godz. 21.00). Film z 1940 roku opowiada o żydowskim kantorze z Wilna marzącym o występie w Operze Narodowej w Warszawie i jest określany jako jedno z najważniejszych obrazów w historii żydowskiej kinematografii.

Opera dla młodego widza

Z myślą o potrzebach młodego operowego widza powstał także program dla dzieci. Spektakl Moniuszko, powiedz mi coś na uszko w reżyserii Sylwii Maciejewskiej został zainspirowany tradycją operową z elementami tańca. Historia próby nastawienia zepsutego zegara przez Godzinkę i Minutkę oparto na muzycznych motywach zaczerpniętych z twórczości kompozytora (29 sierpnia, godz. 10 i 12, Teatr Animacji).

Dzieci będą mogły rozwinąć muzyczną wyobraźnię na warsztatach z animacji poklatkowej (Widzi Misie, 20-22 sierpnia, godz. 10.00) i warsztatach twórczego słuchania muzyki Słucham Moniuszki całym sobą (29 sierpnia, godz. 12.00). Podczas warsztatów szyli długo i szczęśliwie powstaną kreacje dla Małych Dam i Elegantów. Pierwsze kroki w krawieckim fachu mali projektanci będą stawiać z pomocą rodziców. Opiekunowie pomogą im w trudniejszych czynnościach krawieckich (30 sierpnia, godz. 11.00). Gimnazjaliści staną przed szansą stworzenia elektronicznych remiksów pieśni Moniuszki (Moniuszko re:mix, 27-29 sierpnia). W Filii Dziecięcej Biblioteki Raczyńskich na dzieci będzie czekał Ukryty Instrument – rzeźba, dzięki której odkryją nieskończone możliwości tworzenia własnych utworów z zaskakujących propozycji dźwiękowych.

Wstęp na wszystkie warsztaty jest wolny. Zapisy przyjmujemy pod adresem warszaty@operaknowhow.pl. Szczegóły na stronie internetowej www.operaknowhow.pl.

Opera w małym miasteczku – wydarzenia na placu Wolności

Festiwal zakończy pokaz mody inspirowanej kostiumem operowym w przestrzeni fontanny na placu Wolności (30 sierpnia, godz. 21.00). Podczas pokazu zostaną zaprezentowane kreacje młodych polskich projektantów, którzy wzięli udział w organizowanym przez festiwal konkursie na najlepszy projekt inspirowany modą operową. Program modowy festiwalu tworzą także wystawa historycznych strojów operowych w Bibliotece Raczyńskich (26 sierpnia – 6 września) oraz dyskusja o operowym dress code, w której udział wezmą antropolożka Ewa Klekot, stylistka Ewa Martyna oraz Piotr Szaradowski z poznańskiego Muzeum Narodowego i School of Form.

Od 25 do 30 sierpnia na placu Wolności działać będzie festiwalowe miasteczko, w którym odbywać się będą warsztaty, koncerty i porady stylistów dotyczące tego, jak ubrać się do opery.

Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.
Współorganizatorem festiwalu jest Estrada Poznańska.