ANIMUZA: THE BEST OF ETIUDA&ANIMA 2017 vol. 2

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima jest najstarszym w Polsce festiwalem filmowym konfrontującym osiągnięcia studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata oraz dorobek twórców animacji artystycznej – zarówno profesjonalistów, studentów, jak i realizatorów niezależnych. Centralnym, corocznym punktem imprezy są dwa tytułowe konkursy, w ramach których przyznaje się: w rywalizacji studenckiej obejmującej etiudy fabularne i dokumentalne – Złote, Srebrne i Brązowe Dinozaury oraz Specjalnego Złotego Dinozaura dla najlepszej szkoły filmowej festiwalu, zaś w rywalizacji twórców animacji – Złote, Srebrne i Brązowe Jabberwocky i dodatkowo Specjalnego Złotego Jabberwocky’ego dla najlepszej animowanej studenckiej etiudy festiwalu.

Bilety 8 zł I dostępne na bilety24.pl 

PROGRAM

NEGATIVE SPACE/PRZESTRZEŃ NEGATYWNA, reż. Max Porter, Ru Kuwahata, prod. Ikki Films, Manuel Cam Studio, Francja 2017, 5’30”, anim. - Nagroda jury studenckiego – konkurs Anima
Tato nauczył mnie, jak się pakować.

DELICATESSEN/DELIKATESY, reż. Fenglin Chen, prod. Fenglin Chen, USA 2017, 4’40”, anim. - Nagroda publiczności – konkurs Anima
Pomiędzy mężczyzną i kobietą, którzy spotykają się w delikatesach, rozkwita romantyczne uczucie. Ich pragnienia znajdują odzwierciedlenie w artykułach spożywczych i ożywają jako niesamowite zmutowane połączenia rożnych kończyn i organów. Historia miłosna z supermarketu, w której jedzenie staje się metaforą zmysłowych pragnień.

FIGURY NIEMOŻLIWE I INNE HISTORIE II, reż. Marta Pajek, prod. Animoon, Polska 2016, 14’52”, anim. - Grand Prix Złoty Żmij – konkurs Anima.Pl
Bohaterką jest kobieta, która w codziennej bieganinie potyka się i przewraca. Kiedy wstaje, odkrywa, że jej dom posiada nieoczekiwane właściwości – zbudowany jest z paradoksów i wypełniony iluzjami. Film jest drugą częścią tryptyku Figury niemożliwe i inne historie inspirowanego koncepcją figury niemożliwej – takiej, którą można narysować zgodnie z zasadami perspektywy, ale nie można jej skonstruować.

DZIWNY PRZYPADEK, reż. Zbigniew Czapla, prod. Warsztat filmowy, Polska 2017, 13’30”, anim. - Srebrny Żmij - konkurs Anima.Pl
Surrealistyczna podroż w głąb świadomości. Pulsujący strumień obrazów, refleksji i wspomnień. Sekwencja osobistych doświadczeń bohatera i echo pamięci zbiorowej.

PAN MALUŚKIEWICZ I WIELORYB, reż. Andrzej Gosieniecki, prod. Studio Mansarda, Polska 2016, 9’, anim. - Brązowy Żmij - konkurs Anima.Pl
Pan Maluśkiewicz i wieloryb jest autorskim filmem animowanym zrealizowanym na podstawie jednego z najbardziej znanych wierszy Juliana Tuwima. Wielka wyprawa Pana Maluśkiewicza staje się pretekstem do opowieści filozoficznej o małym człowieku, który pragnie zmierzyć się z niepojmowalnym ogromem. Opowieść prowadzi ballada w znakomitej kompozycji i wykonaniu Włodzimierza Korcza.

PIES SCHROEDINGERA, reż. Natalia Krawczuk, prod. PWSFTviT, Polska 2016, 8’50”, anim.- Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej animowanej etiudy studenckiej - konkurs Anima.Pl
Krótka historia pewnego pana, pani, ich psa i kanapy. Dni upływają im na drzemkach i pozornej nudzie. Wszystko się jednak zmieni, gdy ich pupil niespodziewanie zniknie. Próba refleksji o tym, jak jednocześnie proste i skomplikowane mogą być ludzkie relacje, oraz o tym, czy żyjąc u boku drugiej osoby, możemy czuć się samotni.

FORSAKEN FOREST, reż. Anna Beata Barańska, prod. Anna Beata Barańska, Polska 2016, 9’39”, anim. - Dyplom honorowy - konkurs Anima.Pl
Statyczny kadr zaczyna powoli ożywać. Lekki półmrok, kołyszące się drzewa – przyroda zmienia się powoli kierowana swym naturalnym rytmem. W racjonalność wkrada się odrobina irracjonalności...

SUPERRZECZ, reż. Piotr Kabat, prod. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Polska 2016, 5’28”, anim. - Dyplom honorowy, wyróżnienie jury studenckiego, nagroda ASIFA Poland - konkurs Anima.Pl
Film zainspirowany współczesną kulturą masową. Jest on swego rodzaju hołdem dla epickich filmów amerykańskich, telewizyjnych seriali i kreskówek z drugiej połowy XX wieku. Akcja dzieje się w notatniku artysty, gdzie zderzają się opozycyjne światy niechlujnych rysunków i bazgrołów, efektów specjalnych, hollywoodzkich filmów, plam malarskich oraz znanych korporacyjnych logotypów. Wszystko zebrane w całość dąży do nieuniknionej autodestrukcji, odsłaniając zupełnie nową i znacznie potężniejszą rzeczywistość.

WIECZÓR, reż. Izabela Plucińska, prod. Clay Traces, Polska, Niemcy 2016, 2’30”, anim. - Dyplom honorowy - konkurs Anima.Pl
To trzecia część trylogii Izabeli Plucińskiej. Film pokazuje skrajne emocje kłócącej się pary małżeńskiej.

Z JAK ZAGADKA, reż. Michał Socha, prod. Narodowe Centrum Kultury, Polska 2017, 3’57”, anim. - Wielki Niedoceniony - Nagroda Dyrektora Artystycznego Bogusława Zmudzińskiego - konkurs Anima.Pl
Do gabinetu „Detektywa” (litera „D”) przychodzą litery „Ą” i „Ę”. Są roztrzęsione, ponieważ ktoś ukradł innym literom alfabetu kreski i kropki tworzące polskie znaki diakrytyczne. Litery „Ą” i „Ę” boją się, że także one stracą swoje ogonki, dlatego proszą detektywa o pomoc w znalezieniu sprawcy kradzieży. „Detektyw” rozpoczyna śledztwo. Bohaterowie udają się na plac, na którym zgromadzone są wszystkie litery alfabetu. Litery przekrzykują się wzajemnie przerażone tym, co się stało...

O JEZU, reż. Betina Bożek, prod. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Polska 2017, 3’48”, anim. - Nagroda publiczności - konkurs Anima.Pl
Bohaterami filmu są zwykli ludzie targani wewnętrznymi namiętnościami, nieporadni w wyrażaniu uczuć, ciągle oczekujący na to prawdziwe „wielkie spełnienie”. Spędzając czas na zwykłych, niepotrzebnych zajęciach, rozpływają się w codziennym niebycie targani emocjami i potrzebą miłości. Muzyka gra, bohaterowie toną w emocjach i rozlanych drinkach, a orkiestra próbuje nadać ton. Jednak wielka nieudolność wydaję się być nie do przezwyciężenia. O Jezu…